
Meer bezoekers naar jouw website
Heb jij net als ik een eigen website, blog of misschien wel een webshop? Dan is deze blogpost iets voor jou! Jij zult dit probleem wellicht herkennen: je bent elke dag keihard aan het werk om je website te verbeteren en nieuwe content of producten toe te voegen. Als je dan naar de cijfers kijkt, merk je echter dat het aantal bezoekers op je website tegenvalt. Wat kun je daaraan doen? In deze blogpost geef ik je enkele tips en tricks die ik – als eigenaar van deze website – in de afgelopen jaren heb opgedaan en succesvol heb weten toe te passen!
Speel in op de zoekmachine
Wat doet iedereen als ze ergens naar op zoek zijn? Juist, je stelt een vraag aan Google of een andere zoekmachine. Wist je dat de resultaten die dan naar boven komen niet geheel willekeurig zijn? Zoekmachine zoals Google scannen namelijk alle websites op het internet en beoordelen hoe relevant de inhoud is voor bepaalde zoektermen die mensen opgeven. Als je dit weet, kun je hier dus ook handig op in spelen. Deze praktijk heet ook wel SEO – Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie).
Als je je bezighoudt met SEO ben je er op gericht om je website zo in te richten dat Google op de juiste manier kan achterhalen waar elke pagina over gaat. Als je hier een beetje handig in bent, kun je er dus naar toe werken dat jouw website op de juiste woorden wordt gevonden en bovenaan de zoekresultaten wordt getoond. Online is veel informatie te vinden over dit onderwerp, maar je kunt natuurlijk ook een professional of een online marketing bureau inschakelen om je hier mee te helpen.
Reclame maken
Iedereen weet dit natuurlijk: als je iets wilt promoten, moet je daarvoor flink reclame maken. Dit kan bijvoorbeeld door te adverteren of door andere mensen over jouw product of dienst te laten vertellen aan hun vrienden. Dit geldt dus ook voor jouw website. Wat je kan doen om jouw website onder de aandacht te brengen van potentiële bezoekers, die waarschijnlijk interesse hebben in jouw product of dienst, is online adverteren. En online adverteren kan je op verschillende manieren doen.
Je kunt bijvoorbeeld aan een interessante website, met een vergelijkbaar soort publiek, vragen of je (tegen betaling) een banner mag plaatsen ter reclame voor jouw eigen website. Als je het teveel werk vindt om allerlei websites zelf aan te schrijven en te onderhandelen over prijzen en plaatsing, kun je dit ook via een tool zoals Google Ads regelen. Via Google kun je namelijk niet alleen advertenties plaatsen bovenaan de zoekresultaten of via Shopping. Er is namelijk ook een heel netwerk beschikbaar waar ondenkbaar veel websites aan verbonden zijn. Via één tool kun je dan handig bieden op verschillende plekken, je banneradvertenties vormgeven en automatisch laten tonen aan de juiste doelgroep.