Hoe je met webdesign jouw uitstraling kan bepalen

Hoe je met webdesign jouw uitstraling kan bepalen

Jouw uitstraling, de manier waarop je overkomt en hoe (eventuele) klanten naar jou kijken. Dit is erg belangrijk en voor elke ondernemer is het hebben van goede webdesign een must. Je website is namelijk het eerste wat mensen van jou zien. Op basis hiervan besluiten mensen wat ze vervolgens gaan doen. Ondernemen ze actie, of zoeken ze verder naar een ander bedrijf? Je wil dat laatste natuurlijk niet, en dus is het tijd dat je ervoor zorgt dat je het juiste uitstraalt met jouw website.

Webdesign kies je niet zomaar

Als het gaat om het vormgeven van bepaalde dingen, zit hier altijd een reden achter. Je kiest niet de kleur blauw omdat je het een mooie kleur vindt, maar omdat blauw vertrouwen en rust uitstraalt. Zo is dat met elke keuze die wordt gemaakt als het om de vormgeving van een website gaat. Overal zit een reden achter. Van sommige dingen is het nu eenmaal een feit dat het een bepaald effect heeft op mensen. Geel en rood zijn meer kleuren die laten zien dat er iets aan de hand is en dat je op moet letten. Vaak zijn dit ook kleuren van gevaar. In webdesign zie je deze twee kleuren dan ook niet vaak terug, tenzij het echt goed bij de huisstijl van het bedrijf past.

Wat is jouw stijl?

Naast dingen als kleurgebruik, zijn er onder andere ook verschillende stijlen die je kan verwerken in jouw website. De ene website is druk, laat veel zien, toont animaties en geeft een ‘rommelige’ uitstraling. Dit klinkt negatief, maar hoeft absoluut niet zo te zijn. Als dit goed past bij het bedrijf en er worden keuzes gemaakt die logisch zijn en die goed met elkaar samenwerken, kan dit er prima uitzien en zal het zorgen voor een interessant webdesign. Dit kan dan als gevolg hebben dat het bedrijf creativiteit uitstraalt, lef en speelsheid.

Dit drukke is niet voor iedereen weggelegd. Een rustige, minimalistische website met een overzichtelijk menu is wellicht meer jouw ding. Vaak zorgt dit dan voor een wat meer chiquere uitstraling. Ook wordt dit dan snel gezien als professioneel en kwaliteit. Men zegt dan ook wel eens ‘less is more’, en bij deze mentaliteit klopt dat dan ook zeker.

Voor welke stijl je gaat, dat is volledig aan jou en het bedrijf. Wat wil jouw bedrijf uitstralen? Hoe wil je dat anderen naar jou kijken, en wat wil je dat mensen doen wanneer ze op jouw site terecht komen? Probeer deze doelen om te zetten in keuzes voor jouw web design.